Zaznacz stronę

Niezależnie od tego, czy prowadzimy mały biznes, czy dział wewnątrz dużej korporacji, nie obędziemy się bez serwerów. Czy potrafimy określić nasze potrzeby zakupowe? Nasz raport specjalny ułatwi podjęcie właściwych decyzji.

Czy potrafimy określić, ile i jakich procesorów potrzebujemy, jakie dyski, ile pamięci RAM czy kart sieciowych? Serwer wolno stojący, stelażowy, a może kasetowy? Czy wiemy, jakie warunki gwarancji i wsparcia technicznego są dla nas najkorzystniejsze? A przecież zakupione rozwiązania mają pomóc w osiągnięciu sukcesu naszego biznesu. Nasze wydanie specjalne ułatwi podjęcie właściwych decyzji.

Serwery to podstawowy element praktycznie każdej infrastruktury IT, z wyjątkiem może niektórych małych firm, gdzie wciąż korzysta się z komputerów PC współpracujących w sieci typu peer-to-peer. Większość użytkowników zdaje sobie sprawę, że serwer zapewnia większe bezpieczeństwo i niezawodność pracy systemu IT, ułatwia współdzielenie, zarządzanie i ochronę dokumentów, a także może udostępniać funkcje serwera webowego, poczty e-mail oraz druku. W systemach liczących 10 lub więcej użytkowników, system IT oparty na serwerach jest naturalnym rozwiązaniem, ale nawet w mniejszych firmach często jest rozwiązaniem bardzo przydatnym i godnym polecenia.

Jeśli w firmie pojawi się pomysł zakupu nowych serwerów lub migracji z sieci, w której pracują komputery PC – do profesjonalnej infrastruktury wykorzystującej serwery, trzeba zaprojektować ekonomicznie uzasadniony plan inwestycji w rozwój systemu IT i podjąć decyzję, jaki sprzęt zakupić. Przy szybkim rozwoju technologii i oferty producentów oraz usługodawców podjęcie racjonalnej decyzji nie jest łatwe, zwłaszcza dla menedżerów, którzy nie zajmują się informatyką i nie śledzą zmian i tendencji na rynku IT.

Wiele technologii, które jeszcze kilka lat temu były uważane za rozwiązania korporacyjne przeznaczone dla dużych centrów danych, znajduje obecnie zastosowanie również w systemach przeznaczonych dla rynku MSP. Dlatego nie warto polegać na utrwalonych opiniach i z góry odrzucać na przykład możliwości zastosowania wirtualizacji, pamięci NAS lub SAN, a może nawet wdrożenia własnego centrum danych wykorzystującego gotowe rozwiązania typu „data center in a box”. Bo jak mówi Matt Oostveen, analityk z IDC: „Rozwój technologii sprzętowych i programowych oraz nowe możliwości, które one oferują, wpływają na zasadnicze zmiany sposobu wykorzystania systemów IT, a także wyboru i planowania zakupu serwerów”.

Większość dużych producentów sprzętu i oprogramowania już od co najmniej kilku lat stara się przystosować swoją ofertę również do wymagań odbiorców z segmentu MSP. Przy tym często wprowadzają oni do swoich produktów elementy zaawansowanych technologii korporacyjnych, by w ten sposób wyróżnić się wśród konkurencji oferującej standardowe serwery x86.

Ponadto, warto też zauważyć, że od pewnego czasu rozwija się oferta wynajmu zdalnych serwerów, dedykowanych lub wirtualnych, która powoduje, że pytanie: czy kupić własny serwer, czy serwery dla centrum przetwarzania danych – przestaje być oczywiste. Bo dla niektórych przedsiębiorstw dobrą alternatywą może być skorzystanie z usług hostingowych lub systemów przetwarzania w chmurze (cloud computing).

W praktyce zakup serwera wykorzystującego najnowsze, dostępne na rynku rozwiązania daje kilka korzyści. Przede wszystkim wydłuża czas działania sprzętu, ale również zmniejsza koszty jego utrzymania i serwisu. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę, że rozwój technologii powoduje, że do masowej produkcji wchodzą kolejne generacje pamięci RAM, interfejsów dyskowych itp. W efekcie rosną ceny i maleje dostępność starszych rozwiązań. Przykładowo, modernizacja lub naprawa 5- lub 10-letniego komputera oznacza często koszty porównywalne z zakupem nowego, znacznie wydajniejszego sprzętu. Bo z rynku praktycznie zniknęła oferta pamięci DRAM, dysków z równoległymi interfejsami ATA lub SCSI, a jeśli są one dostępne, to za względnie wysoką cenę.

A jeśli ktoś jest przekonany, że serwer to urządzenie drogie w porównaniu z komputerem PC, to jest w błędzie. Wystarczy przejrzeć oferty największych producentów sprzętu przeznaczone dla segmentu MSP, takich jak HP, Dell, IBM lub Fujitsu, by przekonać się, że podstawowe modele serwerów w obudowach tower kosztują 400-1000 USD. Są to ceny zbliżone do komputerów PC. Podobnej klasy tanie modele serwerów oferują też mniejsi, działający lokalnie producenci sprzętu, na przykład: Action, Komputronik, Thomas Krenn.

Należy oczywiście pamiętać, że na koszt wdrożenia wpływa nie tylko cena serwera, ale przede wszystkim zakup licencji na oprogramowanie, dodatkowych elementów infrastruktury, takich jak zasilacze UPS lub system do backupu, a także koszty utrzymania systemu, w tym zapewnienia serwisu i wsparcia technicznego.

Czy serwer jest potrzebny?

W przypadku najmniejszych firm trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy serwer w ogóle jest potrzebny, ale racjonalna odpowiedź wymaga wiedzy: czym jest serwer i jakie może mieć funkcje.

Centrum danych i chmura open source

Serwer to komputer, który zapewnia nieprzerwany, współdzielony dostęp do plików, aplikacji, poczty e-mail, strony WWW itp. za pośrednictwem sieci LAN lub internetu, obsługując użytkowników indywidualnych komputerów PC i notebooków, a coraz częściej również smartfonów lub tabletów. Ale definicja taka dotyczy tylko jednego elementu – sprzętu. Do realizacji wszystkich tych funkcji niezbędne jest oprogramowanie, które w nazwie też często zawiera określenie „serwer”, np. Apache Web Server, Windows Server. W praktyce można więc przyjąć, że serwer to system obejmujący komputer wyposażony w oprogramowanie, zapewniające świadczenie odpowiednich usług użytkownikom łączącym się za pośrednictwem sieci lokalnej lub internetu. Dlatego też racjonalny wybór odpowiedniego serwera wymaga wcześniejszego zdefiniowania, jakie aplikacje są lub będą w firmie wykorzystywane.

Kiedy warto pomyśleć o zakupie serwera?

– jeśli ważne biznesowe aplikacje mają być uruchamiane na wielu komputerach PC (udostępniane wielu użytkownikom),

– dobrym i przydatnym rozwiązaniem jest centralna baza do przechowywania plików oraz dokumentów współdzielonych i wykorzystywanych przez wielu użytkowników,

– wdrożony ma być system umożliwiający współużytkowanie jednej czy kilku drukarek lub urządzeń wielofunkcyjnych,

– liczba przechowywanych w systemie danych zaczyna rosnąć do poziomu stwarzającego problemy z pojemnością dysków w komputerach PC i pojawiają się kłopoty z wymianą i synchronizacją danych i dokumentów między użytkownikami systemu,

– wielu użytkowników ma korzystać z jednego szerokopasmowego łącza do internetu,

– w wypadku, gdy firma chce sama zarządzać serwerem poczty e-mail,

– jeśli serwer webowy ma być zainstalowany i zarządzany lokalnie,

– jeżeli ważna jest ochrona przed utratą dokumentów w razie awarii i planowane jest wdrożenie systemu do backupu, umożliwiającego tworzenie kopii zapasowych danych i ich odtwarzania,

– jeśli w firmie pracują lub mają pracować użytkownicy mobilni, którzy powinni mieć zapewniony zdalny, bezpieczny dostęp do dokumentów przechowywanych w centralnej bazie,

– gdy pojawiają się problemy z zapewnieniem bezpieczeństwa przez regularne i systematyczne wprowadzanie poprawek, łat i aktualizacji oprogramowania systemowego oraz aplikacyjnego, które w przypadku komputerów PC muszą być instalowane niezależnie w każdej maszynie.

Podstawowe kryteria wyboru sprzętu

Do najważniejszych kryteriów wyboru serwerów dla centrów danych i systemów korporacyjnych należą wydajność i wysoka dostępność HA (High Availability). Znaczenie tych parametrów dla firm MSP jest z reguły mniejsze, ale systematycznie rośnie i obecnie coraz więcej użytkowników z tego segmentu również umieszcza je wśród istotnych kryteriów wyboru.

W małej firmie, korzystającej z jednego lub dwóch wolno stojących serwerów fizycznych klasy podstawowej (entry-level), zapewnienie wysokiej dostępności systemu jest trudne. Z reguły też wybór serwera gwarantującego wysokie parametry w tym zakresie wiąże się ze znaczącym wzrostem ceny sprzętu. Nie oznacza to jednak, że systemy klasy HA znajdują się poza zasięgiem firm z segmentu MSP. Jeżeli parametr ten ma istotne znaczenie, to można wykorzystać względnie tanie rozwiązania, wykorzystujące np. mechanizmy wirtualizacyjne. Choć pod względem parametrów nie dorównają one systemom korporacyjnym, jeśli zostaną dobrze zaplanowane i wdrożone, to na pewno dobrze spełnią swoje zadanie.

Jednym z najważniejszych kryteriów jest przewidywane obciążenie serwera przez aplikacje i usługi. Według specjalistów, w firmach MSP przeciętna liczba obsługiwanych niezależnie programów to obecnie 10-50. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać wielkością mocno przesadzoną. Ale jeżeli dokładniej przeanalizować system IT, to często zaskoczenie mija. Baza danych, poczta elektroniczna, serwer WWW, serwer plików, serwer druku, system księgowy, program do fakturowania – to tylko niektóre z przykładów powszechnie wykorzystywanych aplikacji.

A gdy zastanowić się, jakie nowe systemy i oprogramowanie mogą być potencjalnie potrzebne za rok lub dwa, to przewidywane obciążenie serwera, który jest przecież inwestycją na wiele lat, okazuje się całkiem poważne.

Dlatego też w niektórych przypadkach warto rozważyć zakup systemu stelażowego lub nawet kasetowego. Do niedawna serwery kasetowe były względnie drogimi rozwiązaniami, przeznaczonymi przede wszystkim do zastosowań korporacyjnych. Wraz ze wzrostem wymagań firm MSP na moc przetwarzania i pamięć masową, producenci sprzętu kasetowego zaczęli wprowadzać do oferty małe systemy, na przykład składające się z: obudowy zawierającej 2-3 serwery, pamięci masowej, interfejsów sieciowych oraz narzędzia administracyjnego i różnego typu preinstalowanych aplikacji. Są to modele określane często jako „data center in a box” (centrum przetwarzania danych w pudełku). Tego typu rozwiązanie może być atrakcyjną alternatywą dla zakupu systemu stelażowego, wymagającego niezależnej integracji oprogramowania.

Mimo daleko posuniętej standaryzacji technologii i elementów budowy, nie istnieje uniwersalny model serwera, mogący spełnić wszystkie wymagania każdej firmy z segmentu MSP. Przy planowaniu zakupu tego typu sprzętu zawsze pojawiają się argumenty przemawiające zarówno za, jak i przeciw wyborowi konkretnego modelu.

Na rynku jest co najmniej kilkunastu dużych, liczących się w skali globalnej producentów serwerów i wiele mniejszych firm działających w skali lokalnej. Jeśli dodać do tego różne modele oraz dostępne konfiguracje, to dokonanie najlepszego z punktu widzenia użytkownika wyboru nie jest sprawą prostą, bo kryteria wyboru mogą być bardzo różne. Dla jednych użytkowników najważniejsza jest cena, dla innych technologia, marka producenta lub też zestaw tych parametrów z różnymi wagami.

W efekcie mogłoby się wydawać, że zaprezentowanie poradnika mówiącego o tym, jak wybrać serwer, jest praktycznie niemożliwe. Trzeba przyznać, że dopasowanie go do indywidualnych wymagań każdej firmy jest niewykonalne, ale na szczęście można przedstawić ogólne wskazówki i praktyczne informacje, które mogą być przydatne dla każdego menedżera, planującego zakup lub modernizację infrastruktury IT.

Jednocześnie większość producentów udostępnia na stronach WWW narzędzia do przeglądu oferty serwerów. Jeśli użytkownik ma przygotowaną koncepcję i zdefiniowany zakres pożądanych parametrów i konfiguracji sprzętu, wówczas tego typu wyszukiwarki mogą istotnie ułatwić i przyspieszyć proces wyboru przynajmniej w zakresie oferty jednego producenta.

Podstawowe zasady dla planujących zakup serwera
■Nie warto oszczędzać na pojemności pamięci RAM. Z reguły umożliwia ona zwiększenie wydajności aplikacji. Dobrze jest też, jeśli serwer pozwala na zainstalowanie dodatkowych modułów RAM w przyszłości. Zwiększenie pojemności pamięci jest często możliwe przez instalację modułów o większej gęstości, ale z zasady jest to bardziej kosztowne rozwiązanie.
■Jeśli w systemie nie jest planowane wykorzystanie zewnętrznej pamięci masowej NAS, to należy zwrócić uwagę, jakie są możliwości instalacji dodatkowych dysków w serwerze. Z badań statystycznych wynika, że średnia liczba danych biznesowych generowanych w firmach podwaja się co 1-1,5 roku.
■Kontroler RAID to ważny, podstawowy element, który zapewnia bezpieczeństwo danych i zwiększa niezawodność działania systemu. Powinien być standardowym wyposażeniem każdego serwera, a zintegrowany kontroler jest z reguły tańszy i łatwiejszy do wdrożenia od kupowanego niezależnie.
■Nie należy zapominać o zapewnieniu wsparcia technicznego. Każdy sprzęt może ulec awarii, której usunięcie wymaga odpowiedniego serwisu. Jest to szczególnie istotne w serwerach, które obsługują wielu użytkowników i zewnętrzne kanały komunikacji. Chyba, że np. tygodniowy przestój w działaniu systemu i aplikacji nie jest dla firmy problemem.
■Warto też sprawdzić, czy wraz z serwerem producent oferuje przydatne narzędzia do zarządzania systemem. Ich niezależny zakup może być kosztowny.

Ocena potrzebnej wydajności

Ocena zapotrzebowania na moc przetwarzania serwera wymaga analizy aplikacji, które ma on obsługiwać. Jeśli ma to być na przykład baza danych, to trzeba zaplanować możliwość instalacji odpowiedniej liczby dysków, niezależnie od ich pojemności, tak aby pamięć masowa nie okazała się wąskim gardłem systemu. Każdy napęd ma bowiem ograniczoną liczbę operacji zapisu/odczytu, które może obsłużyć w jednostce czasu. Jeśli przepustowość okaże się za mała, to można ją zwiększyć, instalując dodatkowe dyski – pod warunkiem że użytkownik to przewidział i kupił model serwera, zawierający odpowiednio dużo wnęk na napędy.

A według specjalistów, jeżeli system ma przetwarzać 50 lub więcej transakcji bazodanowych na minutę, to można przyjąć, że żaden typowy model serwera wolno stojącego nie będzie w stanie sprostać takiemu obciążeniu.

Dlatego po przeanalizowaniu rodzaju i liczby aplikacji, które mają być obsługiwane przez serwer, należy postarać się oszacować wymagania na moc przetwarzania oraz pojemność i przepustowość pamięci masowej. Dopiero w następnej kolejności, po wyselekcjonowaniu spełniających wymagania modeli serwerów, można przejść do kolejnych etapów – porównywania cen sprzętu, jego możliwości rozbudowy i instalacji rozszerzeń, efektywności chłodzenia i zużycia energii, warunków i kosztów wsparcia technicznego.
Rynek serwerów dla MSP
Najwięksi producenci serwerów przez wiele lat opierali swój biznes na sprzedaży sprzętu dla dużych firm i korporacji. Ale względne nasycenie tego segmentu rynku, przy wciąż rosnącym popycie na serwery ze strony firm MSP, spowodowało, że obecnie żaden z potentatów nie lekceważy małych lub średnich odbiorców i ich wymagań.

HP, Dell, IBM, Fujitsu i Oracle oferują nie tylko duże, zaawansowane systemy serwerowe, lecz także małe i tanie serwery klasy entry-level. A według Gartnera, firmy klasyfikowane jako MSP mają obecnie ponad 30-proc. udział w wartości zakupów na światowym rynku serwerowym.

Choć 5 największych dostawców serwerów ma 85-proc. udział w rynku, to nie należy lekceważyć oferty mniejszych lokalnych firm, które co najmniej w zakresie standardowych serwerów x86 mogą z powodzeniem konkurować z potentatami.

 

http://www.networld.pl/artykuly/376004_2/Zanim.kupisz.serwer.html